Shoppingdagen Black Friday sätter nya kortrekord för varje år som går. Om du betalar med ditt Bank Norwegian-kort kan du vara trygg på att transaktionen genomförs på ett säkert sätt.
Black Friday infaller i år på fredag den 27 november och är den dag då butiker runt om i världen sänker priserna på en mängd varor. Det innebär att du kan göra flera fynd på saker du behöver, men samtidigt behöver du undvika några fällor.
För att säkerställa att transaktionen genomförs på ett tryggt sätt rekommenderas att du använder ett kreditkort när du handlar. Bank Norwegians VISA-kort skyddar dina rättigheter som konsument om du skulle ha otur med köpet.
Verkar erbjudandet vara för bra för att vara sant? Då är det troligen det. Detta ordspråk gäller för de flesta inköp, och särskilt på en stor shoppingdag som Black Friday.
Du bör vara extra uppmärksam på fusk med priser och bedragare under Black Friday. Prisfusk är när säljaren anger fel förepris eller höjer priset några veckor före Black Friday och sedan sänker priset avsevärt när fredagen kommer. I själva verket återställer de priset dit det var för några veckor sedan, bara för att ge en illusion om att du sparar mycket pengar.
I sådana fall kan det vara värt att följa prishistoriken i förväg på webbplatser som Prisjakt.nu. De övervakar prisförändringarna så att du ser direkt om det fuskas med priser och även hur ofta det sker prissänkningar. Här kan du också skapa en prisbevakning som meddelar när priserna ändras - vilket kan vara användbart under hela året.
Om du köper varor i en fysisk butik kräver inte lagstiftningen att butiken har ångerrätt. Fråga gärna vilken typ av regler butiken har för ångerrätt, bytesrätt eller öppet köp innan du handlar, så att du är säker på att du kan byta varan om du ändrar dig
Om du däremot handlat online har du alltid 14 dagars ångerrätt, eftersom du inte har möjlighet att undersöka produkten innan du köper den.
Matchar inte produkten det du såg i webbutiken? Då kan du klaga på köpet. Om webbutiken inte vill godkänna din retur kan du reklamera köpet till oss, Bank Norwegian, så hjälper vi dig att få tillbaka dina pengar i den mån det är möjligt.
Om du betalar med vårt kreditkort kan Bank Norwegian i många fall hjälpa dig i ett reklamationsärende om du möter motstånd från säljaren. Om varan du köpt har brister eller fel så kan du enkelt reklamera köpet via oss.
Samtidigt har du möjlighet att rikta en reklamation till oss om butiken du har handlat av förklaras i konkurs innan reklamationstiden är över. Det ger dig extra trygghet, också om du har köpt en hotellvistelse på ett hotell som går i konkurs innan din resa.
I vissa fall av bedrägerier och reklamationsärenden kan Bank Norwegian hjälpa dig att få tillbaka dina pengar för felköpet. Det är därför ett säkert kort att ha Bank Norwegian i innerfickan, klockan eller mobilen under årets Black Friday!