Då coronapandemin ändrade folks vardag, och i många tillfällen också arbetsvardagen lanserade banken gratis dagligvaruförsäkring till alla med ett Bank Norwegian-kort. Försäkringen skall bidra till att kundernas vardag blir lite mer förutsägbar om de blir permitterade, arbetslösa eller sjukskrivna också efter pandemin.
En av många som använt sig av dagligvaruförsäkringen var Kai Hoel. Han har jobbat på posten i Norge sedan 1975, och blev sjukskriven mellan december 2020 och januari 2021. Han har i många år varit kund på banken, och använder kortet till mycket av det han handlar.
- Jag hade inte hört om en sådan försäkring tidigare. Jag besökte hemsidan till Bank Norwegian för att se om det var något nytt, och då läste jag om dagligvaruförsäkringen. Då satte jag mig in i vad försäkringen innebar, och förstod att jag var täckt av försäkringen som Bank Norwegian-kortet innehöll. Det erbjudandet användande jag mig av, berättar Kai.
Att bli sjukskriven, arbetslös eller permitterad kan vara en stor påfrestning. Många har fördelar och försäkringar som en del av sitt kort, men tyvärr är det många som inte är klara över vad försäkringarna faktiskt täcker. Några är också svåra att förhålla sig till. Bank Norwegian-kortets innehåll skall vara enkelt att förstå, och det skall vara enkelt att vara kund.
När Kai användande sig av dagligvaruförsäkringen, upplevde han att processen med att anmäla skada till dagligvaruförsäkringen var okomplicerad.
- Det var väldigt enkelt att förhålla sig till, och det var enkelt att hitta rätt information. Även om det var ett par saker jag behövde få klarhet i, var det enkelt och bra, säger Hoel.
Till andra som kanske är sjukskrivna, arbetslösa eller permitterade rekommenderar Kai att undersöka vilka premisser och fördelar som finns i kortet man använder. Det kan vara viktigt för de som har sämre ekonomi och andra förutsättningar än många andra, säger Kai.
Försäkringen är gratis för alla kunder med ett Bank Norwegian-kort, och täcker genomsnittlig konsumtion av dagligvaror upp till 10 000 kronor.