Även om det kan verka komplicerat och kanske skrämmande för vissa, finns det ett par enkla knep du kan vidta för att skydda dig själv:
Den typiska e-postbluffen har länge varit en metod som många känner till. Ändå fortsätter denna typ av bedrägeriförsök. Metoderna har också blivit mycket mer avancerade, och det har blivit svårare att avslöja vem som egentligen är avsändare av en e-post.
Det sätt hur e-post skapas gör att en datorkunnig person kan förfalska avsändaradressen så att det ser ut som du får e-post från någon du litar på. Det kan exempel vara Bank Norwegian, Postnord, din chef eller en offentlig institution.
Phishing och bedrägeriförsök sker inte uteslutande genom e-post. Under de senaste åren har det funnits flera olika snabbmeddelande-appar och sociala medier som har gett bedragare fler plattformar att använda. Nya tekniska metoder gör det möjligt att förfalska telefonnumren för att försöka lura dig att klicka på länkar eller tillhandhålla annan information via SMS.
Denna typ av bedrägeriförsök kommer ofta från utländska telefonnummer, men också från lokala nummer.
På samma sätt som vid en smishing använder bedragare en metod för att förfalska numret när de ringer någon. På så sätt kan det se ut som att det är Bank Norwegian eller polisen som ringer för att begära information som BankID och andra koder.
Om bedragaren får tillgång till denna information kan de upprätta avtal på andras vägnar och bedra stora summor pengar. Om du tar emot samtal från länder där du inte har någon anledning att bli kontaktad från, kan det vara bäst att inte svara.
Vi erbjuder gynnsam ID-stöldförsäkring. Lär mer här.