Om du har handlat med ett kreditkort har du bättre möjlighet att reklamera ditt köp. Men vad händer egentligen när du reklamerar, och varför ska du använda Bank Norwegian-kortet när du handlar?
För att få svar på något som många av våra kunder undrar över, pratade vi med Håkon Hovde, chef för vår reklamationsavdelning. Han har arbetat på Bank Norwegian sedan starten och har den bästa insikten om vad som händer när du reklamerar ett köp hos oss.
En av grunderna som gör kreditkort säkrare än ett vanligt betalkort är att du har extra skydd på grund av lagen. Du kan reklamera till långivaren, dvs. Bank Norwegian, om du inte kommer överens med en säljare angående en reklamation.
- Förutom att vara ett av marknadens bästa och mest användbara kreditkort är det tryggt att använda vårt kort. Genom att handla på kredit använder du inte dina egna pengar med det samma utan du lånar av banken. Banken och kreditkortsföretaget (VISA) har därför ett extra ansvar och du får särskilt bra konsumenträttigheter. Till exempel om du köpte blå byxor men säljaren skickade röda byxor till dig kan du kräva att säljaren rättar till felet. Om det inte fungerar kan du klaga till banken, säger Hovde.
Hur kan våra kunder skicka in en reklamation till oss?
- Om kunden inte får löst ärendet med säljaren har kunden möjlighet att reklamera transaktionen till banken. Kunden gör det enkelt via Bank Norwegian-appen eller på MinSida, säger Hovde.
Här kan du se en användarguide på hur du reklamerar ett köp på MinSida.
När kunden har skickat in en reklamation, vad händer då?
- Vi kontrollerar orsaken till klagomålet och dokumentationen och bedömer om vi behöver ytterligare information innan banken kan skicka ärendet till säljaren för ett utlåtande.
Hur snabbt löser ni ett ärende?
- Banken börjar behandla ärendet omedelbart, men det kan ta tid att få svar på alla frågor från alla parter i processen. Det är bestämda tidsfrister för parterna, fastställda av VISA. Men alla får feedback när ärendet har behandlats, säger Hovde.
Om all dokumentation är korrekt krediteras ditt konto tillfälligt. Det innebär att du inte behöver ligga ute med dina pengar innan ärendet har behandlats, vanligtvis redan när vår handläggare tittar på ärendet för första gången. Om reklamationen godkänns kvarstår krediteringen på ditt kort.
Bank Norwegian mottar flest reklamationer på okända transaktioner. Detta är vanligtvis transaktioner som du som kund inte känner igen när du granskar din faktura.
Varor eller tjänster som inte har mottagits ligger på andra plats. Om du har beställt något online och inte mottagit produkten kan du i många fall reklamera köpet till oss, så hjälper vi dig att få tillbaka dina pengar där vi kan.
Finns det några enstaka incidenter som ni ser ofta?
- Det är övervägande okända transaktioner, men vi ser också att reklamationerna följer samhället i allmänhet. I dessa tider finns det naturligtvis många reserelaterade reklamationer relaterade till COVID-19, säger Hovde.
Som tidigare nämnts har du lagstiftningen bakom dig när du handlar med Bank Norwegian Visa, men det är inte bara lagen som gör kreditkort till ett säkert och förutsägbart betalningsmedel.
- Det är definitivt tryggt att handla med kreditkort. Utöver de ovan nämnda konsumenträttigheterna är produkten utrustad med de bästa teknik- och säkerhetslösningarna. Förutom att kunden använder en kod och ett kort har kortet också vissa säkerhetsgränser. Dessutom övervakas transaktionstrafiken ständigt för att fånga upp okänd kortanvändning. Detta fångas ofta upp redan innan förlusten har inträffat, säger Hovde.
Slutligen, har du några råd till våra kunder när de ska betala med kortet?
- Kunderna är duktiga på att se efter sitt kort och koder. Om du ser något på fakturan som du inte känner igen, kontakta banken. Och det är alltid viktigt att se till att det belopp du accepterar med kort och kod matchar avtalet.
Ett annat tips är att lägga till Bank Norwegian-kortet i betalningslösningar som PayPal, Klarna och liknande för att se till att du har kreditkortsrättigheterna med dig vid varje köp.