Gå till huvudinnehåll
Logo Bank Norwegian Branch of NOBA Bank Group
Logga in
KreditkortLånaSparkontoFörsäkringarKundserviceOm oss

Säkerhet och bedrägeri

Bedrägerier blir allt vanligare och därför är det extra viktigt att vara uppmärksam. Här får du råd om hur du kan skydda dig och vad du bör göra om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri.

Bedrägeriförsök via e-post eller telefon?

Har du blivit kontaktad av någon som utger sig att vara från oss eller annan bank/myndighet, där du blivit uppmanad att lämna ut koder eller legitimera dig med BankID?

Varken vi, polisen eller andra banker kommer be dig uppge detta via telefon eller e-post. Om du ändå lämnat ut koder eller legitimerat dig med BankID, är det viktigt att du omedelbart kontaktar utfärdande bank för att spärra ditt BankID.

Anmäl bedrägeri

  • Ring 0770-45 77 66 för att spärra ditt kreditkort. Om du ringer från utlandet, använd +46 770–457766. Tjänsten är öppen dygnet runt, 365 dagar om året.
  • Ring vår kundservice 0770-45 77 66, måndag till fredag mellan 10:00 och 16:00, om det gäller privatlån eller sparkonto. Från utlandet, använd +46 770–457766.
  • Gör alltid en polisanmälan genom att ringa 114 14.
  • Kontakta din huvudbank för att spärra BankID eller ditt huvudkonto.
  • Be gärna om stöd av en närstående.

Vanliga varningstecken att känna till

  • En oväntad kontakt ber dig agera snabbt

    • Avsluta samtalet om det känns obehagligt, stressande eller märkligt.
    • Var misstänksam om du får ett samtal du inte väntat dig och där någon ber dig att agera snabbt för att undvika problem.
    • Seriösa företag hör sällan av sig utan förvarning och försöker inte pressa dig att fatta snabba beslut.
  • Ber om dina uppgifter och koder

    • Var försiktig om någon ber dig logga in, identifiera dig, signera eller dela med dig av koder.
    • Banken, polisen eller seriösa företag kommer aldrig att be dig om dina personliga koder eller inloggningsuppgifter.
    • Ge aldrig ut ditt lösenord, kontouppgifter eller koder till någon. Banken ringer inte utan förvarning och ber dig inte att logga in eller lämna ut personliga uppgifter.
  • Orealistiska erbjudanden

    • Löften om extremt höga vinster eller investeringar med garanterad avkastning är ofta bedrägerier.
    • Om något verkar för bra för att vara sant, är det troligen så.
    • Fundera över hur realistiskt erbjudandet är.
  • Ber dig installera något eller betala på ett ovanligt sätt

    • Var på din vakt om någon föreslår ovanliga sätt att betala, som presentkort eller kryptovaluta.
    • Seriösa företag använder etablerade och säkra betalningsmetoder.
    • Installera aldrig fjärrstyrningsprogram eller säkerhetsprogram på begäran av någon annan.
  • Felstavning eller ändrad domän i e-postadressen

    • Undvik att klicka på länkar i sms eller mejl från okända avsändare. Kom ihåg att de kan använda en e-postadress som liknar ett känt företagsnamn men med en liten ändring, som en felaktig bokstav eller .com istället för .se.
    • Kontrollera att personen som ringer verkligen är personen den påstår sig vara. Är du osäker, avsluta samtalet och kontakta företagets kundtjänst direkt.
    • Avsluta samtalet om personen du pratar med försöker koppla dig vidare till banken.
  • Tekniska inställningar för att öka säkerheten

    • Spärra obehöriga adressändringar genom Skatteverket. Detta säkerställer att ingen kan ändra din adress utan att använda E-legitimation för att signera.
    • Skydda din dator med brandväggar, antispion- och antivirusprogram och se till att hålla dem uppdaterade.
    • Aktivera notiser från BankID för att få information om ett BankID registreras med ditt personnummer. Du kan göra detta i inställningarna för BankID-appen på din mobiltelefon.

Bedrägerityper

Romansbedrägeri

Romansbedrägeri innebär att en bedragare försöker inleda en romantisk relation via nätet för att lura dig på pengar. De skapar förtroende genom att visa kärlek och prata om framtida planer och kan påstå sig vara en kändis eller framgångsrik person, ofta med ett jobb utomlands som läkare eller militär.

  • En okänd person kontaktar dig och vill snabbt inleda en romantisk relation.
  • Personen hävdar att hen har ett välbetalt jobb och arbetar utomlands.
  • En "kris" uppstår plötsligt och personen säger sig behöva pengar och din hjälp.
  • Bedragaren lovar att återbetala och kan låta mycket övertygande.
  • Situationen beskrivs som akut och du pressas att skicka pengar omedelbart.
  • Skicka aldrig pengar till någon du inte har mött personligen.
  • Känns något fel eller du får dålig magkänsla? Avbryt kontakten.
  • Kontrollera om personen verkligen existerar och om hen är den hen påstår sig vara.
  • Var misstänksam om någon går för fort fram för att skapa en djup relation.
  • Sök på personens namn och bilder på Google för att se om andra har varnat för bedrägeri.
  • Prata med en vän eller familjemedlem om du är misstänksam.

Investeringsbedrägeri

Investeringsbedrägeri sker när bedragare övertalar dig att investera pengar i falska affärsmöjligheter. Det börjar ofta med annonser på sociala medier eller kontakt via telefon och e-post, där du erbjuds attraktiva investeringar. För att vinna ditt förtroende använder bedragarna bilder och citat från kändisar och politiker. Du uppmanas att investera, ofta i kryptovaluta via hemsidor som verkar professionella. Det börjar med små summor men snart uppmanas du att satsa mer.

  • De beskriver det som en unik chans och att du bör agera nu.
  • Om något låter för bra för att vara sant? Då är det troligen det.
  • Investeringen presenteras som helt säker och med garanterad avkastning.
  • Det handlar ofta om kryptovaluta med lovande vinster.
  • Texten kan ha stavfel och konstiga formuleringar.
  • Investera inte pengar i något du inte har kunskap om eller är insatt i.
  • Kontrollera att företaget har tillstånd från relevanta myndigheter.
  • Undvik att göra affärer med företag som saknar tillstånd och kontrollera Finansinspektionens varningslistor.
  • Ta dig tid att noggrant utvärdera varje investeringsmöjlighet och undersök noga de personer eller företag som erbjuder investeringar.

Telefonbedrägeri (vishing)

Vishing, även känt som telefonbedrägeri, är en typ av bedrägeri där bedragare ringer och låtsas vara från en bank, företag eller myndighet för att få dig att ge ut personlig och finansiell information. De kan låta mycket professionella och övertygande och använder ofta "spoofing" för att få numret att verka som om det kommer från en legitim källa. Genom att skapa en känsla av brådska försöker de stressa dig att ge ut uppgifter. Deras mål är att få dig att använda din säkerhetsdosa, dela koder eller göra transaktioner med Mobilt BankID.

  • De pressar dig och får dig att känna att du måste agera snabbt för att undvika problem.
  • Samtalet kommer från ett nummer som ser ut att tillhöra en bank, ett företag eller en myndighet men du har inte förväntat dig inte ett samtal från någon av dessa.
  • Personen som ringer begär personlig eller finansiell information, som ditt personnummer, kontonummer eller säkerhetskoder.
  • Bedragaren kan försöka få dig att använda din säkerhetsdosa eller Mobilt BankID för att genomföra en transaktion.
  • Du upplever en känsla av hot eller allvarliga konsekvenser om du inte följer deras instruktioner.
  • Du blir ombedd att ladda ned ett program för att de lättare ska kunna hjälpa dig.
  • Investera inte pengar i något du inte har kunskap om eller är insatt i.
  • Kontrollera att företaget har tillstånd från relevanta myndigheter.
  • Undvik att göra affärer med företag som saknar tillstånd och kontrollera Finansinspektionens varningslistor.
  • Ta dig tid att noggrant utvärdera varje investeringsmöjlighet och undersök noga de personer eller företag som erbjuder investeringar.

Sms-bedrägeri (smishing)

Smishing, ett bedrägeri som sker via sms, innebär att bedragare skickar falska meddelanden som verkar komma från pålitliga källor som banker, företag eller myndigheter. Syftet med dessa sms är att få dig att lämna ut personlig och finansiell information. Meddelandena kan innehålla länkar till falska webbplatser där du uppmanas att ange känsliga uppgifter. Bedragarna försöker ofta skapa en känsla av brådska eller hot för att få dig att agera snabbt utan att hinna tänka efter.

  • Sms:et innehåller en länk och uppmanar dig att klicka på den för att lösa ett problem eller få en belöning.
  • Sms:et kommer från ett okänt nummer eller ett nummer som verkar komma från en pålitlig källa.
  • Det skapas en känsla av brådska eller hot, exempelvis att ditt konto kommer att spärras om du inte agerar omedelbart.
  • Sms:et frågar om personlig eller finansiell information, som kontonummer eller lösenord.
  • Texten kan innehålla stavfel eller konstiga formuleringar som gör att den känns oprofessionell.
  • Klicka aldrig på länkar i sms från avsändare du inte känner igen eller som verkar misstänkta.
  • Dela aldrig med dig av personlig eller finansiell information via sms.
  • Om du får ett misstänkt sms, kontakta företaget eller myndigheten direkt genom deras officiella kanaler för att dubbelkolla meddelandet.
  • Var extra försiktig med sms som försöker skapa en känsla av brådska eller hotar med allvarliga följder.

Nätfiske (phishing)

Phishing eller nätfiske, är ett bedrägeri där bedragare skickar falska mejl som ser ut att komma från en bank, företag eller myndighet för att få dig att lämna ut personlig och finansiell information. Dessa meddelanden kan innehålla länkar till falska webbplatser eller bifogade filer med skadlig programvara. Bedragarna försöker ofta skapa en känsla av brådska eller hot för att få dig att agera snabbt och utan eftertanke. Deras mål är att få dig att dela dina inloggningsuppgifter, kortnummer eller annan känslig information.

  • Det finns en känsla av brådska där du uppmanas att klicka på en länk eller öppna en bifogad fil för att undvika problem.
  • Mejlet kommer från en avsändare som verkar tillhöra en bank, företag eller myndighet, men du har inte förväntat dig något meddelande från dem.
  • Meddelandet ber om personlig eller finansiell information, som ditt kontonummer eller lösenord.
  • De skapar en känsla av hot eller konsekvenser om du inte följer instruktionerna.
  • Du uppmanas att besöka en falsk webbplats som ser legitim ut för att fylla i dina uppgifter.
  • Klicka aldrig på länkar eller öppna bifogade filer i mejl som du inte förväntat dig att få.
  • Om du är osäker på meddelandets äkthet, kontakta företaget eller myndigheten direkt via deras officiella kontaktvägar.
  • Dela aldrig personlig eller finansiell information via e-post med någon du inte känner.
  • Var skeptisk till meddelanden som skapar en känsla av brådska eller hotar med konsekvenser.
  • Kontrollera alltid avsändaradressen och identiteten på den som skickat meddelandet innan du delar information.

Identitetsbedrägeri (ID-kapning)

ID-kapning är ett bedrägeri där bedragare stjäl dina personuppgifter för att låtsas vara du. Detta innebär att de olovligt använder din identitet för att ingå ekonomiska avtal och göra köp i ditt namn. De kan använda din identitet för att ta krediter och lån, teckna telefonabonnemang eller beställa varor och tjänster på faktura. Några av deras metoder inkluderar att ändra din adress, tömma brevlådan eller lura till sig ditt BankID.

  • Du får fakturor eller kravbrev för varor eller tjänster som du inte har beställt.
  • Det dyker upp okända transaktioner eller nya konton i ditt namn.
  • Du får besked om kreditupplysningar som du inte själv har begärt.
  • Din kreditvärdighet förändras utan någon tydlig anledning.
  • Du får meddelanden eller post som tyder på att någon har ändrat din adress eller kontaktuppgifter.
  • Du upptäcker att post saknas eller misstänker att någon tagit din post ur brevlådan.
  • Var noga med att skydda dina personuppgifter både online och offline. Riv sönder post innan du kastar den och överväg att sätta lås på din brevlåda.
  • Använd starka lösenord och aktivera tvåfaktorsautentisering där det är möjligt.
  • Undvik att skriva ner koder eller dela känsliga uppgifter med andra.
  • Gå regelbundet igenom dina kontoutdrag och kreditupplysningar för att snabbt upptäcka och rapportera eventuella obehöriga aktiviteter.
  • Använd aldrig säkerhetsdosa eller Mobilt BankID på uppmaning av en okänd person, särskilt om du inte själv har tagit initiativ till kontakten.
  • Spärra obehöriga adressändringar via Skatteverket och överväg att skaffa en digital brevlåda för att skydda din post.
  • Om du tror att du har blivit utsatt för ID-kapning, kontakta din bank och kreditupplysningsföretag direkt för att spärra konton och få hjälp.
  • Anmäl ID-kapning till polisen och rapportera misstänkta aktiviteter till relevanta organisationer för att skydda både dig och andra.

Annonsbedrägeri (onlinebedrägeri)

Annonsbedrägeri innebär att bedragare utnyttjar köp- och säljsajter som Blocket, Tradera, Temu eller liknande för att lura dig. De publicerar falska annonser med attraktiva priser för varor eller tjänster som i själva verket inte finns eller aldrig kommer att levereras. Genom att använda övertygande och vilseledande metoder försöker de få dig att betala i förskott eller lämna ut personlig information. Syftet är att du ska bli av med pengar eller känsliga uppgifter – utan att få det du beställt.

  • Annonsen erbjuder produkter eller tjänster till ett pris som verkar för bra för att vara sant.
  • Säljaren föreslår att du ska betala i förväg, ofta genom osäkra betalningsmetoder.
  • Säljaren undviker att ge detaljerad information eller svarar undvikande på dina frågor.
  • Annonserna har få bilder och innehåller beskrivningar som verkar vara kopierade från andra annonser.
  • Säljaren har bråttom att slutföra affären och pressar dig att agera snabbt.
  • Säljaren vägrar använda säkra betalningsmetoder och vill inte träffas personligen.
  • Var kritisk mot erbjudanden som verkar för bra för att vara sant och gör alltid en noggrann granskning av både annonsen och säljaren.
  • Använd betalningsmetoder som erbjuder köparskydd och undvik att betala i förskott via osäkra kanaler.
  • Begär detaljerad information och fler bilder på produkten innan du går vidare med köpet.
  • Kontrollera säljarens recensioner och historik på plattformen för att bedöma deras trovärdighet.
  • Se till att träffas personligen eller använda säkra betalningsmetoder för att genomföra affären.
  • Tror du att du blivit lurad av en bluffannons? Anmäl det till både sajten och polisen så att andra inte drabbas.

Safe account (tryggt konto)

Bedrägeri som avser att du ska flytta dina pengar till ett "tryggt konto" är en form av bedrägeri där bedragaren kontaktar dig och påstår att ditt bankkonto är i fara. De spelar på din rädsla för att förlora pengarna och försöker skapa förtroende genom att övertyga dig att föra över pengar till ett "säkert konto" för att skydda dina tillgångar. Ofta utger de sig för att vara från banken eller polisen. Målet är att få dig att överföra pengar till deras konto, vilket resulterar i att du förlorar dina pengar.

  • Bedragaren påstår att ditt konto är i fara och att du omedelbart måste föra över pengar för att skydda det.
  • De insisterar på att du ska agera snabbt och inte prata med någon annan om situationen.
  • Bedragaren använder tekniska termer och kan till och med ha viss personlig information om dig för att verka trovärdig.
  • De erbjuder ett "säkert konto" som en lösning, vilket i själva verket är deras eget konto.
  • Bedragaren kan kontakta dig via telefon, e-post eller sms och påstå sig representera din bank.
  • Var uppmärksam på påståenden om att ditt konto är i fara och verifiera alltid med din bank direkt innan du agerar.
  • Lägg på luren om du är osäker.
  • Använd aldrig osäkra metoder för att föra över pengar och diskutera alltid med en betrodd person innan du gör några överföringar.
  • Ge aldrig ut personlig eller finansiell information till någon som kontaktar dig utan förvarning.
  • Om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri bör du rapportera det omedelbart till din bank och polisen för att stoppa överföringen.

Frågor?

Kontakta gärna vår kundservice om du har frågor om säkerhet och bedrägerier.